دنیای اقتصاد:
اتاق بازرگانی ایران از فرصت برگزاری ایراناکسپو استفاده کرده و در روزهای گذشته با برپایی نشستهای تجاری، از نمایندگان سایر کشورها میزبانی میکند و تفاهمنامههایی در جهت توسعه همکاریهای تجاری با طرفهای خارجی به امضا رسانده است. ترافیک حضور تجار در پارلمان بخش خصوصی میتواند نشانههای مثبتی برای توسعه روابط با کشورها باشد؛ این موضوع در اظهارات میهمانان خارجی اتاق مشهود است. اما باید برای قضاوت درست منتظر اجرایی شدن تفاهمنامهها بود.
دنیای اقتصاد:
فعالان عرصه صنعت در حاشیه ایران اکسپو ۲۰۲۴، با اشاره به مشکلات و موانع رشد تولید در بنگاههای صادراتی از پتانسیلهای صادراتی صنایع گفتند و اینکه نیازمند بازارهای جدید صادراتی هستیم. به اعتقاد فعالان این عرصه، با رونق صادرات بسیاری از مشکلات تولید در مسیر حل شدن قرار میگیرد. اما به دلیل موانعی که بر سر راه تولید و صادرات وجود دارد و محدودیتهای ناشی از تحریم، بسیاری از بازارهای صادراتی تولیدات داخلی را به رقبای منطقهای واگذار کردهایم. اعضای کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در پنل تخصصی «توانمندیها و ظرفیتهای صنعتی کشور» بر ضرورت عبور از خامفروشی و پیش رفتن به سمت صادرات دانشبنیان و کالاهای با ارزشافزوده بیشتر تاکید کردند که ارزآوری بیشتری به دنبال دارد و علاوه بر سود ناشی از صادرات، تولید ناخالص داخلی را نیز افزایش میدهد. رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران در این نشست پیشنهاد کرد برای کاهش تاثیر تحریمها و افزایش بهرهوری، علاوه بر تدوین قوانین توسعهای، جلوی خامفروشی گرفته شود. به گفته آنها با توقف خامفروشی، زنجیره ارزش در صنایع پاییندستی تقویت میشود.
تمام بنگاههای دولتی و خصوصی که در زنجیره ارزش بخش معدن فعال هستند و محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی تولید میکنند یک تیم تخصصی دارند که بر بازارهای خاصی اشراف دارند و هر کدام از فعالان این حوزه، متناسب با بازار هدفی که در این سالها با آنها همکاری داشتهاند، از اطلاعات تخصصی مهمی برخوردارند. بهمنظور رسیدن به توسعه در صادرات، باید همه متخصصان دور هم جمع شوند و اطلاعاتی را که دارند ارائه و تبادل کنند. متاسفانه بعضی از شرکتهای داخلی حاضر نیستند اطلاعاتی را که دارند با رقبای داخلی خود در میان بگذارند، ولی باید توجه کنند که بازارهای هدف هر کدام از این بنگاهها متفاوت و کوچک است، اما اگر اطلاعات تبادل شود، خطای اطلاعاتی و انسانی کمتر شده و روند صادرات را بهتر میتوان کنترل کرد؛ زیرا تبادل اطلاعات در راستای ایجاد بازارهای جدید است.
اتاق بازرگانی مشترک آلمان و ژاپن سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۶۲ تاسیس شده است. هدف اصلی این اتاق بازرگانی دوجانبه، تسهیل بازرگانی و ارتباطات اقتصادی بین دو کشور است. اعضای این اتاق شامل شرکتها، سازمانها و تجار هر دو کشور هستند. اتاق بازرگانی مشترک آلمان و ژاپن با ایجاد فرصتهای شبکهسازی و همکاریهای تجاری و تبادل اطلاعات بازار، راهکارهای تجاری را در اختیار اعضای خود قرار میدهد. همچنین برگزاری رویدادها، کنفرانسها و نشستهای تجاری را برای اعضا تسهیل میکند تا فرصتی برای ایجاد ارتباطات و تبادل نظر در مورد مسائل مربوط به تجارت دوجانبه فراهم شود.
دنیای اقتصاد:
معاون کمیسیونها، مجامع و شوراهای اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه توانمندیهای صادراتی گفت: برای توسعه اقتصادی باید تمام اجزای اکوسیستم اقتصادی کشور هماهنگ و دقیق حرکت کنند، چراکه این اجزا در ارتباط مستقیم با هم قرار دارند.
دنیایاقتصاد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز، گفت: پرداخت ۴درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیانآور در پروژهها دیده نشده و باعث ایجاد مشکلاتی بین کارگر و کارفرما و پیمانکار شده است.
دنیایاقتصاد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت، گفت: عزم راسخ دولت در رفع موانع کسبوکار و حل مشکلات موجب میشود بخش خصوصی با جدیت و امیدواری بیشتری پایکار آمده و مشارکت موثرتری در حوزه تولید و اقتصاد داشته باشد که به جهش تولید منجر خواهد شد.
دنیایاقتصاد:
محمدرضا غفراللهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، ضمن ارائه ارزیابی مثبت از برگزاری رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴ عنوان کرد که استفاده از فرصتهای تجاری نیازمند رعایت الزاماتی است که متاسفانه بخشی از بدنه اجرایی کشور قائل به رعایت آن نیستند.